Η ιπποθεραπεία

Η ιπποθεραπεία

Νικόλαος  κ. Πολύζος,   Φυσικοθεραπευτής -  Senior Instructor of TR & Hippotherapy ,  Αντιπρόεδρος ΠΑ.Σ.Ι.Ε.Θ.Ι,  Προϊστάμενος Ε.Ε.Θ.Ι.Ι.Ε.

    

   Η Ιπποθεραπεία είναι μια διεθνώς αναγνωρισμένη μέθοδος αποκατάστασης ατόμων με αναπηρία, την οποία εξασκούν παγκοσμίως, επιστήμονες σχετιζόμενοι με το χώρο της αποκατάστασης. Μέσα από εμπεριστατωμένες έρευνες και εργασίες έχει διαπιστωθεί πλέον και επιστημονικά ότι η σωστή εφαρμογή της Ιπποθεραπείας από εξειδικευμένους θεραπευτές έχει ιδιαίτερα σημαντικά οφέλη στην αποκατάσταση των ασθενών, είτε πρόκειται για κινητική, είτε για ειδική εκπαίδευση.   Οι ευεργετικές επιδράσεις άλλωστε  της ιπποθεραπείας για το ανθρώπινο σώμα είναι γνωστές από την αρχαιότητα.

     Για να κατανοήσουμε καλύτερα τις θεραπευτικές ιδιότητες της  ιππασίας Θα πρέπει να διαχωρίσουμε την ιπποθεραπευτική δραστηριότητα  σε τρεις τομείς : στην ράχη του αλόγου ως θεραπευτική επιφάνεια, στην σχέση κίνητρο που αναπτύσσετε μεταξύ του ασθενούς και αλόγου, και στον χώρο όπου διεξάγονται οι συνεδρίες.

          Θεραπευτική επιφάνεια.

     Η ράχη του αλόγου  λοιπόν μας προσφέρετε σαν μια δυναμική θεραπευτική επιφάνεια , όπου ο θεραπευτής μπορεί να τροποποιήσει την κατεύθυνση, το μήκος  και  την ταχύτητα  της στατικής μετατόπισης που παρέχει η ράχη του αλόγου στον αναβάτη. Ένας εξειδικευμένος θεραπευτής  χρησιμοποιεί τις ιδιότητες αυτές για να βελτιώσει την ισορροπία, να ομαλοποιήσει τον  παθολογικό μυϊκό τόνο, να αναχαιτίσει  παθολογικά πρότυπα κίνησης και να βελτιώσει  τον κινητικό συντονισμό του ασθενούς. Παράλληλα η ανατομική της ράχης του αλόγου δίνει στο παιδί  την δυνατότητα καθίσματος με αναχαίτιση του παθολογικού προτύπου, προσαγωγής ισχίων με έσω  στροφή, γεγονός που συμβάλει σημαντικά στην σωστή φόρτιση και ανάπτυξη της άρθρωσης των ισχίων.

           Σχέση –κίνητρο

       Τα άλογα από ανέκαθεν κεντρίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών τα οποία συμμετέχουν  με προθυμία στις θεραπευτικές συνεδρίες καθώς αναπτύσσετε μια σχέση εμπιστοσύνης και αγάπης μεταξύ αλόγου και παιδιού. Η σχέση αυτή δημιουργεί ένα κίνητρο για τα παιδιά τα οποία αντιμετωπίζουν τις θεραπευτικές συνεδρίες σαν παιχνίδι και διασκέδαση. Με αυτόν τον τρόπο το άλογο χρησιμοποιείτε ως μέσον για μάθηση και η σχέση που δημιουργείτε μεταξύ παιδιού και αλόγου μας δίνει την δυνατότητα να βελτιώσουμε τις αντιληπτικές και  γνωστικές ικανότητες του παιδιού, αλλά και την διάθεση του για επικοινωνία και κοινωνικότητα. Επίσης πάνω στο άλογο μας δίνεται η ευκαιρία να δουλέψουμε πάνω σε ένα δομημένο  πλαίσιο που βοηθά το παιδί στο να οργανωθεί καλυτέρα , να οριοθετηθεί και έτσι να αυξήσει την συγκέντρωση και προσοχή του.

 

                    Πολυαισθητηριακός χώρος 

      Ο χώρος που διεξάγονται οι συνεδρίες στην ιπποθεραπεια είναι πλούσιος σε φυσικά αισθητηριακά ερεθίσματα (απτικά ,οπτικά , ακούστηκα, ιδιοδεκτικά). Το παιδί έτσι, έχει την δυνατότητα να αλληλεπιδράσει μέσα σε ένα φυσικό περιβάλλον καθώς οι πληροφορίες που δέχεται  από αυτό  επεξεργάζονται  και οικειοποιούνται  πιο εύκολα  από το κεντρικό νευρικό σύστημα και το βοηθούν να μαθαίνει νέες δεξιότητες.