Μαθαίνουμε καινούρια πράγματα στον...ύπνο μας

Μαθαίνουμε καινούρια πράγματα στον...ύπνο μας

Το όνειρο κάθε ανθρώπου που αγαπάει τη γνώση και τη μάθηση γίνεται πραγματικότητα: ερευνητές βρήκαν ότι είμαστε ικανοί να μαθαίνουμε καινούρια πράγματα ενώ βρισκόμαστε σε κατάσταση ύπνου.

Σε μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Nature η Anat Arzi του Ινστιτούτου Weizmann καθώς και έτεροι ισραηλινοί ερευνητές μελέτησαν 55 συμμετέχοντες ενώ βρίσκονταν σε κατάσταση ύπνου και ενώ ήταν ξύπνιοι.

Επέλεξαν να διερευνήσουν μία συγκεκριμένη κατηγορία μάθησης η οποία ονομάζεται Μάθηση μέσω Ερεθισμάτων ή Κλασική Εξάρτηση (classical conditioning).

Η κλασική εξάρτηση ως μέθοδος μάθησης έγινε διάσημη μέσω των πειραμάτων του Pavlov σε σκύλους, όπου η μάθηση μέσω ερεθισμάτων διδάσκει ένα άτομο ή ζώο να σχετίζει κάποιο ερέθισμα με ένα άλλο.

Για παράδειγμα, ο Ivan Pavlov έμαθε στους σκύλους να συνδέουν το χτύπημα του κώδωνα με την ώρα του φαγητού.

Στη μελέτη της Arzi, οι ερευνητές συνταίριαξαν συγκεκριμένους τόνους ήχων με οσμές. Ο λόγος που επέλεξαν τα συγκεκριμένα ερεθίσματα είναι ότι κανένα από αυτά δεν θα ξυπνούσε το κοιμώμενο άτομο – εάν το άτομο ξυπνούσε τα αποτελέσματα αυτομάτως ακυρώνονταν.

Ακόμη ένας λόγος επιλογής των συγκεκριμένων ερεθισμάτων είναι ότι καθίσταται εύκολο να παρακολουθηθεί η αντίδραση ενός ατόμου στις οσμές.

Εάν ένα άτομο μυρίσει μία ευχάριστη οσμή, τότε αυτός ή αυτή αναπνέει βαθύτερα. Εάν ένα άτομο μυρίσει μία δυσάρεστη οσμή, τότε αυτός ή αυτή εμφανίζει πιο ρηχές αναπνοές.

Η συγκεκριμένη απόκριση και αντίδραση του ατόμου στις διαφορετικές οσμές είναι η ίδια ανεξάρτητα από το εάν είναι ξύπνιο ή κοιμάται.

Οι ερευνητές συνταίριαξαν τόνους ήχων με οσμές που ήταν είτε ευχάριστες, όπως αποσμητικό σώματος ή σαπούνι, ή δυσάρεστες όπως σκουπίδια και σάπιο κρέας. Κατά τη διάρκεια της νύχτας οι ερευνητές ενίσχυσαν επίσης μερικώς την «εξάρτηση», με το να παίζουν μονάχα τους ήχους.

Όταν οι συμμετέχοντες στη μελέτη άκουγαν τόνους ήχων οι οποίοι σχετίζονταν με ευχάριστες οσμές, τότε ανέπνεαν βαθιά, ενώ όταν άκουγαν ήχους που συνδέονται με δυσάρεστες οσμές η αναπνοή τους γινόταν κοφτή και ρηχή..

Μετέπειτα, οι ερευνητές ήλεγξαν κατά πόσον συγκεκριμένες περίοδοι κύκλου του ύπνου ευνοούσαν περισσότερο τη διαδικασία μάθησης από τους υπόλοιπους.

Στο δεύτερο πείραμα, διαχώρισαν τους κύκλους του ύπνου σε ύπνο Ταχείας Κίνησης Οφθαλμών (ύπνος REM κατά τον οποίο οι περισσότεροι από εμάς βλέπουμε όνειρα) και σε ύπνο μη Ταχείας Κίνησης Οφθαλμών (μη-REM ύπνος).

Έπειτα έπαιζαν ήχους μόνο κατά τη διάρκεια μίας από τις δύο περιόδους ύπνου.

Παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον ότι οι ερευνητές ανακάλυψαν πως η απόκριση μάθησης ήταν εντονότερη κατά τη διάρκεια του ύπνου REM, αλλά η μετατροπή της συσχέτισης της μάθησης από τον ύπνο στο ξύπνημα εμφανίστηκε μόνο όταν οι ήχοι παίχτηκαν κατά τη διάρκεια του μη-REM ύπνου.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η μελέτη τους βοήθησε να καταλάβουν την "αμνησία των ονείρων" ή καλύτερα το πώς οι άνθρωποι ξεχνούν τα όνειρά τους αμέσως μετά το ξύπνημα.

Νομίζουν ότι η αμνησία των ονείρων είναι μία λειτουργία κλασικής εξάρτησης κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης περιόδου ύπνου.

Η Arzi πιστεύει, συμπερασματικά, ότι μπορεί να έχουμε την ικανότητα εκμάθησης ακόμη πιο πολύπλοκων πραγμάτων κατά τη διάρκεια του ύπνου μας..

http://www.medicaldaily.com/articles/11753/20120827/study-you-can-learn-new-things-in-your-sleep.htm#3USQ2oXItbh4Ar8w.99